header photo

Ratsastajalle

Istunta
Hyvä istunta on ratsastuksen perusta. Se on yhdistelmä asentoa ja mukautumista, energiaa ja vuorovaikutusta. Fyysistä suoritusta tukemaan harjoittelussa käytetään mielikuvia, oppimistekniikoita sekä rentoutusta. Kaikki istuntaharjoitukset tehdään aluksi turvallisesti jumppapallolla tai tuolilla ja/tai hevosen kanssa paikalla ja/tai liinassa. Yksilölliset istuntaharjoituksen Uudenmaan alueella sopimuksen mukaan. Lue lisää
Muutamia kirjaehdotuksia:
Susanne von Dietze, Balance in Movement ja uusin Rider & Horse Back to Back

Mielikuvaharjoitukset
Mielikuvaharjoittelusta voit lukea lisää esimerkiksi Suomen NLP yhdistyksen sivuilta http://www.suomennlp-yhdistys.fi/nlp-tietoa/nlp-lyhyesti.
Oppimistekniikasta lisää Suomen kinesiologia ry:n sivuilta http://www.kinesiologia.fi/aivojumppa.php.
Rentoutuminen on tärkeää sekä oppimisen että fyysisen suorituksen kannalta. Valitse itsellesi sopivin harjoitus tai menetelmä.

Kehon hallinta
Olemme ominaisuuksiltamme kaikki erilaisia. Ratsastajalta vaaditaan kehon hallintaa liikkeessä sekä reaktiokykyä. Mielestäni oleellisin asia on löytää kehon keskus. Ratsastaja tarvitsee ns. aktiivista rentoutta. Kun keskus on vakaa, mieli on myös rauhallinen. Keskuksen löytämistä harjoitellaan monessa liikunta- ja rentoutusmuodossa. Tärkeää on sen siirtäminen käyttöön myös arkielämässä.
Sally Swift, Centerec Ringing http://www.centeredriding.org/default.asp?pageid=10021
Muutamia kirjaehdotuksia:
James Shaw, Ride from Within, Use Tai Chi principles
Frank Wildman, Feldenkrais- menetelmä

Hevoselle

Ruokintasuunnitelma
Ruokinnalla on suuri merkitys hevosen hyvinvoinnin kannalta. Teen ehdotuksia sopivan ruokinnan löytämiseksi huomioiden hevosen tarpeet. Täältä löytyy aiheesta lisää asiaa http://hevosenruokinta.blogspot.com/

Body Work
Body Work tarkoittaa yksinkertaisesti hevosen hyvinvointia edistävää tekemistä. Siinä huomioidaan jalka-asennot, kavion asennot, liikeradat, koko kropan tila. Hevosen mieli on kiinteästi sidoksissa suorituskykyyn ja fyysiseen olemukseen. Stressi vaikeuttaa oppimista, jännitys heikentää liikesuoritusta. Lähtötilanteen selvittämiseksi on hyvä tutkia hevosen liikkumista vapaana, tutkia koko kehoa tunnustelemalla. Visio toivotusta ohjaa menetelmien valinnassa: onko luottamuksessa ongelmia, tarvitaanko lisää tasapainoa, puuttuko voimaa, onko ilo kateissa?
Videoklippejä:
Klaus Ferninand Hempling http://www.youtube.com/watch?v=MRJ8kFZZpWw
Karin Rohlf http://www.dressagenaturally.net/photos-videos/videos
Muutamia kirjaehdotuksia:
Linda Tellington-Jones & Ursula Bruns, The Tellington-Jones Equine Awareness Method
Alene Sibley, The Treatment for Horses
Videoita: Mark Rashid, Understanding Foot-Fall and Influencing Movement

Yhteisesti

Work in hand
Termi sisältää maastakäsittelyn monella eri tavalla tehtynä. Kuntoutusmuotona, joko fyysisestä vammasta tai pieleen menneestä koulutuksesta, maasta käsin tehdyt harjoitukset ovat erinomainen apuväline. Tekniikan tulee olla hallussa ja tavoitteiden selvillä, jotta saavutettaisiin jotakin hyödyllistä. Yhteisistä metsäkävelyistä hyötyvät molempien mieli ja keho, samoin vaativien liikkeiden opettelu toisiaan kuunnellen ja kunnioittaen. Harjoitusjaksot on pidettävä riittävän lyhyinä, jotta keskittyminen säilyy. Lisäksi uudella tavalla tekeminen voi alkuun olla yllättävän raskasta.
Täältä yksi määritelmä Craig Stevens, http://www.classical-equitation.com/clinics-in-french-classical-equitation/workinhand/
Videoita:
Bettina Drummond, Work in Hand I ja II
Philippe Karl, Claccical Dressage, osa 1 The School of Aids
Anja Beran, Elegant Dressage Training
Muutamia kirjaehdotuksia:
Philippe Karl, Long Reining The Saumur Method
Alfons J. Dietz, Training the Horse in Hand
Klaus Ferdinand Hempfling, Dancing with Horses

Naksutinkoulutus
Palkitsemisen apuvälineenä voidaan käyttää esimerkiksi naksutinta. Äänimerkkiin pitää ensin ehdollistaa, jotta se toimisi. Kaikki koulutustehtävät tulee suunnitella huolella ja pitää riittäviä taukoja. Palkinnon ajoituksen on oltava täsmälleen oikea. Mielen pitää molemmilla olla rauhallinen, muuten oppimisesta ei tule mitään. Hankalinta on ehkä tehtävän etukäteen suunnittelu ja sopiviin osiin pilkkominen.
Muutamia kirjaehdotuksia:
Alexandra Kurland, The Click That Teaches

Valitettavasti "sivustopankkini" osoittautui pahasti vanhentuneeksi eli osoitteet olivat muuttuneet. Moni mielenkiintoinen aihe jäi tämän vuoksi nyt esittelemättä. Päivitän sivujani mahdollisuuksien mukaan.